Hvad kræver det at være Klovneløbsarrangør?
Det er med stor begejstring, at Danske Hospitalsklovne for 14. år i træk afvikler Klovneløb. Vi glæder os til endnu engang at arbejde sammen med alle de fantastiske, energiske og engagerede frivillige arrangører rundt omkring i landet, der er med til at gøre løbene mulige. TAK!
Det grundlæggende koncept
Klovneløbet er et familieløb, hvor alle som kan kravle, gå, rulle eller løbe, kan være med. Det handler ikke om at være hurtigst, men om at have en hyggelig og sjov dag, og samtidig støtte et godt formål.
Pris for deltagelse
Det koster 80 kr. for alle at være med i Klovneløbet. Heraf går mindst 73 kr. direkte til hospitalsklovnenes besøg på børneafdelingerne, hvor de dagligt skaber små magiske øjeblikke, og de sidste 7 kr. går til den lokale arrangør til dækning af evt. omkostninger i forbindelse med løbet, hvis arrangøren ønsker dette.
Tilmelding
Foregår på en tilmeldingsplatform, der administreres af Danske Hospitalsklovne. Klovneløbet er båret af lokale, frivillige arrangører, der afholder Klovneløb i deres eget lokalområde. Det er muligt for både privatpersoner, foreninger og virksomheder
at melde sig som arrangører. Endelig arrangør-tilmelding kan kun ske ved udfyldelse af vores online tilmeldingsformular.


Som arrangør har du følgende forpligtelser FØR løbet
- At vælge en dato i foråret eller sommeren (maj – september), hvor du øn-sker dit Klovneløb afholdt. Vær opmærksom på at afstemme valget af dag med hvad der ellers sker i dit område. Styr uden om andre løb, walks o.l.
- Finde et godt start- og målområde. Vi anbefaler et sted, hvor deltagerne kan blive hængende efter løbet og hygge sig med en frokostkurv eller andet – fx et større græsareal eller en legeplads. Vær opmærksom på, hvilken kapacitet det udvalgte sted har. Vælg et sted, hvor der er plads til det antal løbere, I forventer at se på dagen. Det skal være sikkert og trygt for alle at deltage i Klovneløb 🙂
- Planlægge en rute på 2-3 km. Det er vigtigt, at ruten er tilgængelig for alle – også dem på hjul. Find om muligt en rute, som ikke krydser en befærdet vej. Det er helt OK at lave flere ruter og forskellige distancer, hvis der er behov for det. Der skal dog være en familievenlig rute jf. ovenstående.
- Sørge for at indhente tilladelser til afholdelse af løbet, hvis det er påkrævet i det valgte område.
- Annoncere løbet i lokalområdet. Fx ved at ophænge plakater (leveres af Dan-ske Hospitalsklovne) eller ved at udbrede budskabet til institutioner, skoler, idrætsforeninger, privat netværk m.m.
- Sende oplysninger løbende til Danske Hospitalsklovne om forventet deltager antal mv.
- Samle en god gruppe af medhjælpere, der på selve løbsdagen kan hjælpe til med at skabe en god oplevelse for jeres deltagere.
Som arrangør har du følgende forpligtelser UNDER løbet
Du har langt hen ad vejen frihed til at sætte dit eget præg på dit lokale Klovneløb. Nogle arrangører vælger at afvikle Klovneløb i forholdsvis simpel form, men langt de fleste laver fælles opvarmning, små konkurrencer, trækker lod om præmier, op-stiller hoppeborge, laver ansigtsmaling og meget andet. I bestemmer med andre ord selv, hvordan jeres Klovneløb skal være. Ved samtlige Klovneløb skal der dog som minimum være styr på følgende:
- Opsætning af rute i god tid.
- Print af liste over forhåndstilmeldte deltagere (link fremsendes af Danske Hospitalsklovne).
- Opsætning af vanddepot.
- Udlevering af startnumre til forhåndstilmeldte.
- Registrering og modtagelse af eftertilmeldinger.
- Udlevering af røde næser.
- Udlevering af medaljer til alle børn ved løbets afslutning.
- Nedtagning af rute når alle har gennemført.
- Oprydning på ruten og ved start/målområde.
Som arrangør har du følgende forpligtelser EFTER løbet
- Sende en mail til Danske Hospitalsklovne med overblik over antallet af eftertilmeldinger samt overføre penge fra disse og evt. andre indsamlinger på dagen.


Danske Hospitalsklovne har følgende forpligtelser ifm. afvikling af Klovneløb
- Vi udarbejder informationsmateriale til løbene, herunder plakater, flyers, banner til målområde m.m. Materialet sendes til den enkelte arrangør i god tid inden selve løbet.
- Vi stiller et online tilmeldingssystem til rådighed på www.klovneløb.dk, hvor folk kan melde sig til Klovneløb på forhånd.
- Vi leverer startnumre og sikkerhedsnåle til alle arrangører i ugen op til løbet.
- Vi leverer medaljer og næser til alle børn (baseret på arrangørernes estimerede deltagerantal).
- Vi leverer produkter og sponsorpræmier fra løbets partnere.
- Vi håndterer de landsdækkende sponsorater for Klovneløb 2025. Sponsorerne bidrager på hver deres måde til at gøre løbene mulige. Du er velkommen til at finde lokale sponsorer til dit eget løb, men vær opmærksom på at du ikke kan forpligte Klovneløb eller Danske Hospitalsklovne overfor 3. part. Et evt. overskud fra Klovneløbets overordnede sponsorater videregives til hospitalsklovne-nes besøg på landets børneafdelinger.
- Vi står for landsdækkende markedsføring af Klovneløb via vores egne kanaler.
- Vi assisterer med at håndtere presseindsatsen i den udstrækning, der er behov for dette.
- Vi agerer sparringspartner for de lokale arrangører. Det skal være sjovt at lave Klovneløb.
- Vi udarbejder det samlede regnskab for Klovneløb 2025.
Vær i øvrigt opmærksom på
- At deltagelse i Klovneløbet sker på eget ansvar. Dette gælder både deltagere og frivillige.