Hospitalsklovnen Baroli sidder ved siden af en hospitalsseng med et barn, som har brækket armen

Specialområdet.

Danske Hospitalsklovne har i mange år arbejdet med børn og unge tilknyttet institutioner inden for specialområdet. Det er specialskoler, aflastningsinstitutioner og bosteder.

Vi kommer lige nu på seks forskellige institutioner i landet, hvor vi ugentligt besøger børnene og de unge. Her gør hospitalsklovnene en positiv forskel for børn og unge med særlige behov, f.eks. autismespektrumforstyrrelser (ASF) og multiple funktionsnedsættelser.

Hospitalsklovnene skaber en tryg og positiv interaktion med børnene og de unge. Via hospitalsklovnenes kreativitet og klovnefaglighed kan de finde veje til at kommunikere kropsligt, sanseligt og musikalsk med børn og unge, hvor det verbale sprog ofte kan være en udfordring.

Vi samarbejder tæt med fagpersonalet på institutionerne, så barnet og den unge kommer mest muligt i centrum i mødet med hospitalsklovnen.

Vi oplever en enormt høj faglighed hos klovnene, og det har jeg været meget fascineret af i alle de år, jeg har samarbejdet med dem. Det er et farverigt højdepunkt for både os og børnene, når klovnene er her

Mille Marlene Engbart, skoleleder på Himmelev – et døgn- og dagtilbud til børn og unge med autisme.

6

institutioner inden for specialområdet besøger vi

12

hospitalsklovne besøger børn og unge på institutionerne

Skoleleder på Himmelev Mille Marlene Engbart står sammen med hospitalsklovnene Viola og Sally

“Hospitalsklovnen er en ven og et farverigt højdepunkt for både børn og personale”

Hospitalsklovnene Viola og Sally kommer hver tirsdag på Himmelev, som er et døgn- og dagtilbud til børn og unge med autisme. Mille Marlene Engbart, som er skoleleder på Himmelev, fortæller:

– Samarbejdet mellem personale og hospitalsklovne er helt fantastisk. Det foregår med meget stor respekt for hinandens forskelligheder og positioner, fortæller Mille.

Det tætte faglige samarbejde mellem personale og hospitalsklovne skaber et unikt rum for at udvikle børnene og giver plads til en svingom, når livet ikke er en dans på roser.

Krøllede hjerner åbner nye døre

– Hospitalsklovnene kan være noget andet for vores børn, end vi kan. Vi er dem, der stiller kravene og siger skal-ordene, mens klovnen er den her ven, der kommer udefra og som ikke stiller krav. Det giver også klovnene mulighed for at interagere med børnene på en anden måde, end vi som personale kan, fortæller pædagog Erik Krøger Jensen, der arbejder tæt sammen med Viola og Sally.

Mange af eleverne kæmper med en indre uro, der indimellem kan være svær for børnene og de unge at udtrykke og udholde. Erik mindes bl.a. en situation, hvor en elev var vred og gik og bankede på ting inde i en klasse:

– Vi har svært ved at få ham til at falde til ro. Da klovnene kommer ind i lokalet, henvender de sig ikke direkte til ham, men med tiden bliver han alligevel nysgerrig nok til at kontakte dem. Og det fører så til, at vi får en snak med ham om, hvad der går ham på. På den måde får vi i fællesskab vendt situationen, afrunder Erik.

Vil du vide mere?

Cecilie Dinesen

Program- og udviklingschef

Send mail

43 14 30 30